BARU 2 BULAN, DITAMPAR TUNANG HINGGA LEBAM MATA..



Pang!!! “Tu baru sikit.. Saja nak test..”

Aku sebagai terakan terkejut dengan apa yang aku alami. Pedih. Panas. Sakit. Ngilu. Pipiku aku ditampar keras oleh lelaki itu. Tidak kuduga, perilaku dia sebegini. Tinggal lagi sebulan lagi tarikh perkahwinan kami. Saakit. Aku ingin menangis. Tetapi tidak keluar air mata. Sampai hati lelaki ini buat begini kepadaku. 4 tahun hubungan kami. Kenapa ??

Orang lain juga menjalinkan hubungan cinta bertahun, mereka bersatu sahaja..

Kenapa baru sekarang?.

Aku mengenang kembali kejadian malam itu.

Malam itu kami berlaku sedikit perselisihan pendapat di mana aku hanya meluahkan pendapatku. 
Tapi, itu dengan kadar perlahan. Aku betul-betul berkata-kata dengan suara yang perlahan. Ya! Aku tidak berniat untuk melawan. Melawan bukan cara ku. Kalian juga faham perasaan aku bagaimana? Tiba-tiba sahaja, ex-tunang aku ini meninggikan suara. Seperti dirasuk. 

“Kau dah pandai melawan sekarang?”

“Tak, bukan begitu..”

“Kau pernah rasa kena penampar tak?”

Aku diam.

“Meh aku bagi kau rasa..”

Pang!!!

Aku mengurut pipi dan mataku. Suasana malam itu seakan bisu. Walhal, keliling aku penuh keriuhan orang ramai. Kereta aku itu di parking berdekatan dengan kedai makan itu. Cuma, agak terlindung sedikit.

Apakah kesalahanku cukup besar?

Yang paling aku tidak menyangka setelah tamparan padu itu, extunang aku berani mengajak aku keluar makan. Seperti tamparan itu seperti biasa sahaja. Tak rasa apa-apakah? Kurang ajar malaun..

Berani engkau ajak aku keluar makan setelah menamparku?

Dasar lelaki tak berhati perut..

Aku ingin teriak tetapi tiada suara yang keluar. Lelaki itu keluar bertemu dengan teman lelaki-lelaki yang lain. Yang juga merupakan temanku jua. Sebenarnya, kami bekerja pada syarikat yang sama. Dan, malam itu, kami keluar ramai-ramai setelah mengikuti suatu kelas yang diadakan syarikat.

Berbalik kisah tadi, semuanya berlaku begitu pantas.

Extunang aku ini giler ke nak suruh aku keluar makan dengan keadaan kesan lebam di mata?

Giler…

Apa orang cakap nanti dengan mata lebam macam ni..?

“Nanti keluar dari kereta, awak tunjuk muka awak dekat setiap kawan kita, biar diorang tahu perangai awak ini macam mana.. Dan perangai saya macam mana..”

Aku hanya mampu diam.

Sakitnya ditahan. Dia hanya ingin pulang. Dia tidak pernah menyangka semua ini.
Keesokan harinya, atas saranan daripada kawan-kawan yang rapat, aku membuat laporan polis. Polis mengambil segala maklumat apa yang telah terjadi. Kemudian, polis menelefon extunang aku. Dia dikehendaki ke balai atau polis sendiri yang akan menangkapnya.

Aku takut. Tapi, aku tidak boleh berdiam diri. Atas seksyen ke berapa entah, aku tidak dapat ingat.. Dengan mata lebam ini, extunang aku ini boleh dikenakan tindakan mahkamah dan dikenakan denda RM1000 kerana bahagian mataku lebam. Mengikut kisahku ini, polis memberi aku dua pilihan iaitu selesai cara baik atau dikenakan tindakan mahkamah.

Bila difikirkan balik, hatiku panas dengan perangai barannya. Tetapi, akal warasku masih mampu menguasaiku. Aku boleh sahaja menggunakan pilihan kedua. Atas sedikit ihsan, extunang aku ini bakal kehilangan punca pendapatan, nanti nak makan apa pulak? Lalu  aku mengambil keputusan pilihan pertama.

Extunang aku datang ke balai. Dengan kuasa veto polis, extunang aku diberi surat amaran.

Dan..ermm

Hubungan kami putus.

Oh ye..aku terlupa. Setelah laporan itu, aku ke hospital untuk pemeriksaan.

Alhamdulillah, aku bernasib baik tiada berlaku apa-apa kecederaan di kepalaku. Hanya lebam sahaja. Doktor memberiku ubat sakit. Makan. Seumpamanya..

Ya. Perhubungan yang bertahun bukan lagi jodoh.
Dalam waktu yang sama, aku bersyukur kerana diberi petanda awal sebelum menerima lelaki itu sebagai suamiku.

Lelaki baran..                                   

Dan ketika itu, masih kecoh kisah Ziana Zain yang menuntut fasakh atas penderaan yang dilakukan suami terhadap anak-anaknya.

Kejam. Sanggup mencilikan di kemaluan anak-anak sendiri. Luar kelihatan baik. Tetapi, di dalam tak tahulah..

Nauzubillah..

Aku bersyukur. 

Pengajaran bagiku untuk masa hadapan.

Kini, aku kongsikan.

5 Ciri-ciri Lelaki Baran Zaman Millenium

#1 Biarkan Dia Menunggu

Cuba uji dia jika anda terlewat dalam suatu pertemuan/perjanjian. Adakah dia akan melenting? Marah-marah sehingga perkara kecil pun dibesarkan. Lelaki baran susah untuk bersifat penyabar kerana amarah mengawalnya.


#2 Cara Dia Mengawal Masalah


Cuba juga untuk perhatikan dia apabila dia berhadapan masalah. dia akan Kebiasaannya dia akan cepat marah dan menyalahkan orang lain setiap masalah yang dihadapinya. Setiap katanya lebih pedas dan berbisa. Jika dia hilang kesabaran, dia mugkin akan cepat tertekan dan melepaskan tekanan kepada orang sekelilingnya.

#3 Kuat Cemburu

Kuat cemburu ini sangat berbahaya jika tidak dapat dikawal dengan baik. Lelaki baran ini tidak akan berfikiran panjang dalam setiap tindakan. Dia akan membuat apa sahaja untuk memastikan kekasih hatinya hanya untuk dia.

Jangan pelik jika ada pergelutan, perselisihan dan segala bentuk ancaman jika berlakunya dalam suatu perhubungan. Hal ini kerana amarah telah mengawasi mereka menyebabkan mereka akan bertindak luar kawalan kepada sesiapa yang cuba merampas kekasih hatinya.

**************************************************************************
Mungkin masih diberi kesempatan untuk aku memilih lelaki sebagai calon suami. Belajar mengenali ciri-ciri lelaki yang baik, berusaha menjadi yang baik dan Allah pasti memberi yang terbaik. Tiada apa yang lebih baik selain terus berusaha mencari terbaik.


- Eli Lond






Comments